CV
Rob Doms is opleidingsmanager van de masteropleiding Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn bij Hogeschool Inholland Amsterdam.
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
De masteropleiding Advanced Health Informatics Practice van Hogeschool Inholland gaat per 1 september 2025 verder onder de naam master Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn (DTZW). Dat werd bekend gemaakt tijdens het symposium ‘Samen Vindingrijk in Zorg en Welzijn’, dat op 10 juni plaatsvond in de Cultuurkoepel in Heiloo. Het event was georganiseerd door hogeschool Inholland en zorgorganisatie Omring vanwege de urgentie van de ontwikkelingen van vergrijzing en arbeidsmarktkrapte. De centrale vraag was: hoe kunnen we slimmer gaan werken, zonder de menselijke maat te verliezen? Deze aanleiding en het thema vormen kort samengevat ook de reden voor de nieuwe naam. Hierdoor was het symposium een goed moment voor de officiële bekendmaking
Tijdens het eveneens in juni georganiseerde Nationaal Zorgdebat 2025 werd duidelijk dat er op dit moment al ongeveer 60.000 openstaande zorgvacatures zijn en dat de FNV voor 2034 zelfs 265.000 onvervulde plekken voorziet. Teams op de werkvloer lopen harder dan ooit. Oud-minister Conny Helder waarschuwde dat “het zorginfarct écht al begonnen is”. Tegelijkertijd slurpt administratie nog steeds tot 50 procent van de werktijd op, zo erkende UMC Utrecht-voorzitter Carina Hilders. De centrale vraag was: hoe winnen we mensen terug voor het vak én geven we zorgprofessionals weer ademruimte?

Het is de vraag of het terugwinnen van voldoende mensen voor de zorg wel haalbaar is. De zorg- en welzijnssector vist immers in de dezelfde vijver als andere sectoren. Door demografische ontwikkelingen neemt het aantal mensen dat beschikbaar is voor de arbeidsmarkt simpelweg af en door vergrijzing neemt de zorgvraag juist toe. Dat is niet slechts een probleem voor Nederland, maar ook voor omliggende landen. Gelukkig zijn er ook technologische ontwikkelingen die beloven dat we meer kunnen doen met dezelfde of minder mensen. Zo stelde zorgondernemer Leonard Witkamp tijdens het Nationaal Zorgdebat dat veel van de routinematige zorg prima online, thuis of onder supervisie op afstand kan plaatsvinden.
Technologie kan natuurlijk ingezet worden om zorgtaken beter of efficiënter te doen, maar technologie maakt ook nieuwe vormen van werken en zorg mogelijk. Dat vergt meer ingrijpende veranderingen, het vergt digitale transformatie.
Digitale transformatie betekent dat organisaties digitale technologieën echt integreren in hun manier van werken en dus ook de manier van werken zelf ter discussie stellen. Dat vraagt om een andere manier van denken, samenwerken en organiseren. Omdat technologie blijft veranderen, is digitale transformatie geen eindpunt, maar een voortdurend proces.
Inzet van technologie vraagt om een evidence based aanpak. Je kunt het niet zomaar ‘erbij plakken’, waarschuwde Marije Holstege van lectoraat Geriatrische Revalidatie (Inholland/Omring) tijdens het levendige panelgesprek van symposium ‘Samen Vindingrijk in Zorg en Welzijn’. Daarin werd met zorg- en welzijnsprofessionals, onderzoekers en opleiders besproken hoe technologie écht kan bijdragen aan betere zorg. Hun belangrijkste conclusie: technologische innovaties hebben pas impact als je ze sámen ontwikkelt én evalueert - met zorgverleners, cliënten en naasten. Alleen dan sluiten oplossingen aan bij wat er in de praktijk nodig is.
Om digitale transformatie binnen een organisatie goed te begeleiden, zijn mensen nodig die kennis hebben van zorg en/of welzijn, maar ook van (digitale) technologie om verbindingen makkelijker te kunnen leggen en de rol van change agent op zich te nemen. Dit is de Digitale Transformatie Expert (DTE). De DTE treedt niet alleen op als innovator binnen de zorgorganisatie, maar levert ook een belangrijke bijdrage aan de continue transformatie van de sector.
Preventie wordt belangrijker en moet meer doelgroepgericht, duurzamer en inclusief worden aangepakt. Van burgers wordt verwacht dat zij meer verantwoordelijkheid en zelfregie nemen voor hun eigen gezondheid en welzijn. Daarnaast verschuift zorg steeds vaker van instellingen naar thuis. Ook complexe processen vinden in de toekomst vaker buiten de muren van zorgorganisaties plaats.
In de zorg- en welzijnssector werken professionals steeds vaker samen in ketens en netwerken. Verschillende disciplines kunnen elkaar versterken om betere ondersteuning te bieden. Daarvoor is samenwerking nodig. De interprofessioneel opgeleide Digitale Transformatie Expert verbindt de verschillende disciplines.
De master DTZW heeft een profiel opgesteld van acht beroepsrollen, waarmee de kennis, taken en vaardigheden van de verschillende functies uit de praktijk gedekt zijn. Ze hebben betrekking op informatieanalyse, ontwerpen van digitale innovaties, verandermanagement, informatiebeleid, adviseren, onderzoekend vermogen, leidinggeven aan innovatie en in gecombineerde inzet representeren ze het masterniveau.
De keuze voor het werken met beroepsrollen en daaraan gekoppelde eindkwalificaties sluit goed aan bij de activiteiten in de life cycle-fasen (analyse, ontwerpen, adviseren, realiseren en beheren) die blijvend en gemeenschappelijk zijn binnen tal van vernieuwingsprocessen.
De Digitale Transformatie Expert combineert de verschillende beroepsrollen in wisselende samenhang, maar altijd als professionele master met een onderzoekende houding (zie figuur links).
Voor organisaties in (gezondheids)zorg en welzijn is het belangrijk om zelf grip te houden op digitale transformaties. Door eigen professionals op te leiden of nieuwe professionals aan te nemen en direct op te leiden als digitale transformatie experts, ontstaat die grip! En daarom kiest de master Advanced health Informatics practice ervoor om voortaan verder te gaan onder een nieuwe naam: Digitale Transformatie in Zorg en Welzijn.
Doordat de studenten werken aan beroepsauthentieke opdrachten uit de eigen praktijk wordt direct de meerwaarde zichtbaar. De studenten niet alleen hoe iets werkt, maar vooral ook hoe ze anderen meenemen in verandering.