Programma

Nieuws
Artikel delen

Amazon wilde farmaceutische producten distribueren en verkopen

Amazon Business, dat bulkgoederen aan het zakelijk segment levert, heeft plannen om farmaceutische producten te gaan leveren, op de plank gelegd. Dat meldt althans CNBC op basis van bronnen die bekend zijn met de plannen. In plaats daarvan legt het Amerikaanse bedrijf zich toe op de verkoop van minder gevoelige medische producten aan ziekenhuizen en kleinere klinieken.

Tags

Deel dit artikel

Volgens de bronnen zou Amazon moeite hebben om te concurreren in het kleinere landschap. Desondanks namen de aandelen van verschillende distributeurs van farmaceutica een vlucht naar beneden toen de geruchten omtrent de plannen van Amazon in de media verschenen. Amazon zou met name moeite hebben om grote ziekenhuizen ervan te overtuigen hun traditionele inkoopprocessen aan te passen. Deze processen leunen vaak op meerdere tussenpersonen en loyaliteit. Bovendien zou Amazon zijn eigen logistiek moeten aanpassen aan de vereisten van de medische sector.

Sinds enkele jaren verkoopt Amazon diverse medische producten aan ziekenhuizen en kleinere klinieken, maar het bedrijf wist nooit de grote contracten binnen te halen. Dit ondanks meerdere ontmoetingen met topmensen uit de medische sector, vaak afkomstig van grotere ziekenhuizen in de VS die lange relaties hebben met distributeurs waaronder Cardinal Health en McKesson. Verder hebben veel grotere ziekenhuizen zich aangesloten bij overkoepelende inkooporganisaties om zo gezamenlijk meer macht te hebben bij onderhandelingen.

Daarnaast mist Amazon nog vertrouwen omdat het bedrijf geen zogeheten “Class III” producten verkoopt. Dat zijn producten met een hoog risico zoals pacemakers. Volgens de bronnen zijn veel ziekenhuizen om die reden terughoudend in het zaken doen met Amazon.

Genoeg troeven in handen

Eind vorig jaar meldde CNBC dat Amazon van plan was zich te gaan begeven op het terrein van voorgeschreven medicatie aan consumenten en ook in diverse andere media wordt gespeculeerd over de rol van Amazon in healthcare. Het bedrijf zelf is redelijk zwijgzaam over zijn healthcare-strategie, maar desondanks heeft Amazon enkele belangrijke troeven waaronder zijn cloud business AWS, dat mogelijkheden onderzoekt om zaken te doen met healthcare providers en daarmee de concurrentie aan wil gaan met onder meer Azure van Micrsoft en Google Cloud.

Verder kan Amazon gebruik maken van zijn digitale spraakassistent Alexa. Digitale spraakassistenten zijn in opmars binnen de gezondheidszorg hoewel de technologie nog volop in ontwikkeling is. Zo zouden in de VS meerdere ziekenhuizen experimenteren met de inzet van Alexa bij de ondersteuning van artsen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden.

Meer weten over  zinnige zorginnovaties en de implementatie? Op 22 juni krijgen honderden zorgprofessionals tijdens de ICT&health World Conference inzichten, antwoorden, handvatten en de beste voorbeelden op het snijvlak van zorginnovatie en de implementatie. Wilt u ook aanwezig zijn? Stel dan hier uw ticket veilig! Want ook dit keer geldt, vol is echt vol.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen