Google wil depressie opsporen via zoekmachine

25 augustus 2017
Nieuws
Google is met zijn zoekmachine veruit marktleider wereldwijd. 80 procent van alle zoekacties lopen via Google Search. De komende tijd  zullen alle Amerikanen die in de zoekmachine het woord ‘depressie’ intikken, automatisch een vragenlijst zien verschijnen. Voorafgaand krijgt men de vraag om te controleren of men zelf niet ‘clinically depressed’ is.

De lijst die vervolgens verschijnt, bevat onder meer vragen zoals ‘Hebt u weinig zin of plezier in de dingen die u doet?’ en ‘Hebt u moeite om u te concentreren, bijvoorbeeld als u tv kijkt of de krant leest?’ Vooralsnog blijft de proef beperkt tot de VS, of er een vergelijkbare opzet wordt uitgerold in andere regio’s, is nog niet bekend.

Depressie sneller opsporen

Het doel van het gezamenlijke experiment is volgens een woordvoerder van NAMI om depressie sneller op te sporen en depressieve mensen sneller de juiste hulp te kunnen bieden. Door de vragenlijst in te vullen kunnen mensen zelf beoordelen welk niveau van depressie men heeft en of een verdere, diepgaande en persoonlijk diagnose nodig is, zo stellen beide initiatiefnemers. De resultaten van de vragenlijst zouden verder moeten helpen om tot een betere dialoog te komen met de eigen huisarts.

‘We denken dat het ons kan helpen. Het is niet de bedoeling om basis van alleen maar een vragenlijst een diagnose te gaan stellen. Een lijst met vragen kan nooit een gebalanceerde psychologische diagnose door een specialist vervangen’, aldus een blogpost waarin de samenwerking wordt aangekondigd.

Natuurlijk zijn er privacy-vraagstukken. Google product manager Vidushi Tekriwal benadrukt in een reactie tegenover de Financial Times al dat de antwoorden op de vragenlijst om privacy-redenen niet worden opgeslagen of bijgehouden en dat de mensen die de vragenlijst beantwoorden niet het doelwit zullen worden van speciale reclameboodschappen.

Depressie opsporen via social media

Ook social media zoals Instagram kunnen worden ingezet om tekenen van depressie op te sporen. Zo kunnen tekenen van depressie worden waargenomen op basis van profielen van Instagram-gebruikers. Dat melden wetenschappers van Harvard University en de University of Vermont, die in totaal meer dan 43.000 foto’s op het sociale netwerk onder de loep namen.

Voor het onderzoek maakten de wetenschappers gebruik van Amazon’s Mechanical Turk (MTurk) crowdwork platform waaruit 166 deelnemers werden gerecruteerd die hun Instagram-data beschikbaar stelden. 71 daarvan hadden al een geschiedenis met gediagnosticeerde depressies of verschijnselen daarvan. Deze doelgroep werd geselecteerd op basis van de vragenlijst CES-D (Center for Epidemiologic Studies Depression Scale). Vervolgens lieten de onderzoekers hier algoritmen op basis waarvan werd gezocht naar signalen die mogelijk konden wijzen op een depressie.

Het bleek dat mensen met een depressie eerder foto’s met donkere tinten plaatsen en vaker foto’s plaatsen. Verder maakt deze doelgroep relatief weinig gebruik van filters. Daarnaast zijn mensen met een depressie minder geneigd hun gezichten te laten zien op foto’s en hebben zij bovengemiddeld meer comments, maar minder likes, op hun foto’s.