Programma

Nieuws
Artikel delen

Patiëntenfederatie: fouten bij één op vijf operaties

Ondanks de toenemende integratie van Elektronische patiëntendossiers (EPD’s) met andere digitale ziekenhuissystemen en toenemende focus op het samen beslissen, verlopen operaties lang niet altijd foutloos. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland. Bij iets meer dan één op de vijf mensen maakt het ziekenhuis een fout tijdens of rondom de operatie. Ruimte voor verbetering is er vooral rondom de communicatie.

Patiëntenfederatie Nederland heeft 955 mensen bevraagd die in de afgelopen twee jaar een operatie ondergingen. Van hen zeggen er ruim tweehonderd dat het (bijna) mis ging bij de operatie. Driekwart van de mensen bij wie het mis ging heeft daar last van gehad. Ze hadden lichamelijk letsel, psychische klachten of ongemak.

Gevolgen van operatiefouten

Zo werd er bij één van tijdens de operatie een zenuw geraakt in diens rug. De patiënt is daardoor links verlamd geraakt en zit voortaan in een rolstoel. Een andere patiënt zou aan de arm geopereerd worden. Alles was voorbereid, maar het bleek aan de verkeerde arm te zijn. Een derde ontdekte na de operatie dat zij morfine kreeg, terwijl in het dossier staat dat ze dat niet mag hebben.

Patiënten die voor een operatie naar het ziekenhuis gaan, blijken over het algemeen tevreden over de gang van zaken rond de operatie. Wel is er nog veel ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van communicatie. Communicatie tussen artsen en verpleegkundigen, maar ook met patiënten en familieleden. Ook komt het voor dat patiënten voor de operatie met een andere arts contact hebben dan de dokter die de ingreep doet. Iets meer dan tien procent van de mensen weet niet wie het aanspreekpunt is bij vragen.

Verbetering in communicatie

De Patiëntenfederatie pleit dan ook voor verbetering rondom de communicatie. Er moet duidelijke informatie zijn voor de patiënt en familie over de gang van zaken rond de operatie. Zorgverleners moeten beter met elkaar praten over de patiënt en de operatie. Zo kunnen fouten worden voorkomen.

Ook moet er altijd voorafgaand aan de operatie contact zijn tussen de patiënt en de arts die opereert. De federatie citeert hierover uit het onderzoek: “De dokter had een masker voor en ik kon niet zien of het een man of een vrouw was. Ik had verwacht dat de dokter die mij behandelde de operatie zou doen, maar dit was een vreemde dokter.”

Aan het onderzoek deden 955 mensen mee, waarvan 52 procent vrouw. De meerderheid is tussen de vijftig en de zeventig jaar en 88 procent heeft een of meer chronische aandoening(en).

Beter beeld operatiehectiek

De afgelopen jaren zijn op diverse gebieden verbeteringen doorgevoerd die fouten in het ziekenhuis rondom operaties moeten verminderen. Zo werkt onder meer Amsterdam UMC, locatie AMC, met een medische datarecorder die buiten de operatiehectiek een omvattend beeld geeft van de operatie. Dit kan helpen bij verbeteringen voor toekomstige procedures. Op woensdag 31 oktober wordt over dergelijke initiatieven het internationale congres ‘OK Transparant’ gehouden bij het Amsterdam UMC – locatie AMC.

Andere verbeteringen zijn de integratie van het EPD met bijvoorbeeld ERP-systemen. In combinatie met tracking & tracing toepassingen zoals barcoderingen is er zo meer zekerheid over welke instrumenten en anesthesie er voor een patiënt nodig zijn. De Patiëntenfederatie zelf ondersteunt via de Vliegwielcoalitie initiatieven op het gebied van digitale beslisondersteuning, zodat artsen en patiënten samen tot de beste behandeling kunnen komen, zoals wel of geen operatie.

 

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe de zorg haar toekomst implementeert? Wilt u deze mede inrichten, er invloed op uitoefenen en/of de relevante innovaties ervaren? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn na registratie gratis maar nu al beperkt beschikbaar! Dus wacht niet en 
meld u snel aan!

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen