Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Dat Virtual Reality grote invloed gaat hebben op onze samenleving weten we al een tijdje. De manier waarop we een huis kopen, hoe we met collega’s communiceren of naar een voetbalwedstrijd kijken gaat drastisch veranderen. [1] Ook in de zorg is de potentie van Virtual Reality groot; het wordt in steeds meer gebieden toegepast. Zo wordt Virtual Reality binnen de revalidatie ingezet als afleiding bij pijn, om gedrag te veranderen, als valpreventie of om patiënten met een dwarslaesie te trainen (zie kader). Ondanks dat er nog veel meer aan zit te komen profiteren de meeste patiënten nog altijd niet van de mogelijkheden. Tijd om de kansen en uitdagingen op een rijtje te zetten.
[caption id="attachment_9403" align="alignleft" width="269"]
Patiënt ervaart een helikoptervlucht middels 360 graden videobeelden.[/caption]
Het testen van het HumanXR concept tijdens één van de sessies in de ouderenzorg[/caption]
Technisch gezien is veel meer mogelijk. Neem de Limburgse startup HumanXR, die zich primair richt op fysieke en mentale activatie met behulp van Virtual Reality. Dit concept gaat verder dan het aanbieden van 360 graden beelden en voegt ook interactie, en in de toekomst kunstmatige intelligentie, toe. Door middel van een interactieve grafische Virtual Reality wereld worden gebruikers geactiveerd en in staat gesteld zelf regie te nemen.
In samenwerking met een aantal Limburgse ouderenzorginstellingen wordt dit concept verder ontwikkeld. Uit de sessies in deze instellingen blijkt dat patiënten de virtuele wereld als ‘echt’ ervaren. Een rolstoelgebruiker gaf aan dat hij het gevoel had weer te kunnen lopen. Een andere cliënt stopte met bewegen tijdens een virtuele boswandeling omdat de hoogteverschillen haar afschrikten. En een andere cliënt kreeg de kans om nog een keer in zijn leven de Alpen te ervaren, alsof hij er zelf aanwezig was.
Door de interactieve component biedt het concept kansen voor revalidatiedoeleinden. Niels Wetzels (HumanXR) geeft een voorbeeld van wat er in de toekomst mogelijk is: “Wanneer een patiënt uit angst voor pijn zijn arm niet hoger kan tillen dan schouderhoogte, kunnen we dit de patiënt laten herhalen met een Virtual Reality bril, waarin hij bij het uitvoeren van deze handeling de arm maar tot buikhoogte ziet komen. De patiënt zal geneigd zijn de arm toch hoger op te tillen, totdat de arm in de virtuele omgeving op schouderhoogte is gekomen. In werkelijkheid heeft de patiënt de arm tot ooghoogte weten op te tillen. Mensen kunnen soms meer dan ze denken en technologie kan hen hierbij helpen.”