De voordelen van een persoonlijke gezondheidsomgeving
vr 22 augustus 2025
Digitalisering
Premium
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Steeds meer mensen maken gebruik van een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Een PGO is een app of website waarin je medische gegevens van verschillende zorgverleners kunt ophalen en bekijken. Denk aan uitslagen, brieven en informatie over je zorgtraject. Handig als je bij meerdere artsen onder behandeling bent, of gewoon graag overzicht wilt houden. Petra, Cees en Corine vertellen hoe zij een PGO gebruiken en wat het hen oplevert in de dagelijkse praktijk.
Cees Salentijn (75) heeft verschillende gezondheidsproblemen, zoals hartritmestoornissen en blaaskanker. Hij wordt door meerdere artsen behandeld. Omdat zijn cardiologiecentrum geen patiëntportaal meer aanbiedt, stapte Cees over op een PGO.
“Ik vind dat eigenlijk best handig, want ik wilde mijn medische informatie toch al op één plek verzamelen.” Zijn ervaring is positief: “Ik ben erg blij met mijn PGO. Alle informatie van mijn zorgverleners staat nu overzichtelijk bij elkaar. Ik kan mijn labuitslagen bekijken, brieven van artsen lezen en mijn afspraken terugvinden. Dat maakt het contact met mijn artsen ook makkelijker en duidelijker.”

Corine van Dijke (62) ervaart, net als Cees, hoeveel rust het geeft om al haar medische gegevens op één plek te hebben. Ze woont inmiddels in Nederland, maar heeft jarenlang in Engeland gewoond en daar ook gebruik gemaakt van de zorg.
“Toen ik vijf jaar geleden terugkwam naar Nederland, kreeg ik mijn dossier alleen op papier mee. Niets werd digitaal doorgestuurd, wat het lastig maakte om overzicht te houden.” Met het inzetten van een PGO is dat veranderd. “Mijn medische informatie staat er allemaal in: operaties, verwijsbrieven en andere belangrijke documenten. Alles staat overzichtelijk bij elkaar.”
Ik heb meer grip op mijn eigen gezondheid
Ook Petra Smit (52) ontdekte na haar medische diagnose hoe prettig een PGO kan werken. “Ik kreeg ineens veel zorgafspraken en ben toen een PGO gaan gebruiken om overzicht te houden. Dat was echt heel handig. Ik hoef mijn verhaal niet steeds opnieuw te vertellen en kan informatie makkelijk terugvinden.”
Corine heeft aan den lijve ondervonden hoe belangrijk het is om je medische gegevens zelf bij de hand te hebben. “Toen ik geopereerd werd aan een dubbele hernia, ontstonden er problemen omdat belangrijke informatie ontbrak. Mijn medische gegevens uit Engeland waren niet beschikbaar, waardoor de artsen hier niet precies wisten wat er eerder met mijn rug was gedaan. Ze durfden daarom geen ruggenprik te geven en kozen uit voorzorg voor algehele narcose. Als ik toen al een goed bijgehouden PGO had gehad, had ik die informatie gewoon kunnen laten zien.”
Ook voor Cees is het belangrijk dat medische informatie op de juiste plek staat. Hij houdt zelf in de gaten of alles klopt en zijn PGO helpt hem daarbij. “Laatst zag ik dat de jaarlijkse specialistenbrief van de cardioloog nog niet bij de huisarts stond. Eén belletje was genoeg om dat te regelen.”

Daarnaast gebruikt hij de informatie in zijn PGO op een praktische manier. “Mijn huisarts doet elk jaar een bloedonderzoek. Die uitslagen staan in mijn PGO, dus de cardioloog hoeft dat niet opnieuw te doen. Ik laat dan gewoon de recente gegevens van de huisarts zien.”
Volgens Petra, Corine en Cees helpt een PGO ook bij de voorbereiding op gesprekken met zorgverleners. Petra ervaart dat als een groot voordeel: “Doordat ik mijn medische gegevens makkelijk kan inzien, voel ik me sterker in gesprekken met mijn artsen. Ik kan me beter voorbereiden, gerichter vragen stellen en meedenken over mogelijke behandelingen. Soms bevestigt een arts dan ook wat ik zelf al dacht.” Dat geeft haar vertrouwen. “De PGO ondersteunt mij daarin: ik heb snel de juiste informatie bij de hand en houd overzicht. Zo blijf ik actief betrokken bij mijn zorg.”
Ook Corine merkt hoeveel verschil het maakt om informatie achteraf rustig te kunnen teruglezen. “Mijn PGO helpt mij om gesprekken met artsen beter te volgen. Ik kan alles op mijn gemak nalezen en daardoor gerichter vragen stellen. Dat geeft me houvast én het gevoel dat ik meer grip heb op mijn eigen gezondheid.”

Cees herkent dat gevoel. Voor hem staat een PGO ook symbool voor eigen regie. “Bij mijn ouders ging medische informatie vaak in een gesloten envelop van de ene arts naar de andere. Als patiënt wist je niet wat erin stond. Nu is dat anders. Ik kan zelf mijn medische gegevens bekijken en als ik iets opvallends zie, zoals een afwijkende uitslag, onderneem ik direct actie. Bijvoorbeeld door mijn huisarts te bellen. Dat geeft mij het gevoel dat ik actief kan meedenken over mijn zorg.”
Voor Petra, Cees en Corine is een PGO inmiddels een vanzelfsprekend onderdeel van hun zorgproces. Ze gebruiken het ieder op een manier die past bij hun persoonlijke situatie – om afspraken terug te vinden, medische brieven te bekijken of zich beter voor te bereiden op gesprekken met artsen.
“Een PGO gebruiken vraagt wel een beetje digitale vaardigheid,” zegt Cees, “maar dat is het zeker waard.” Met hun PGO kunnen ze beter omgaan met de hoeveelheid informatie en de afstemming die zorg vaak vraagt. Het geeft overzicht, maakt meedenken makkelijker en helpt om actief betrokken te blijven bij hun gezondheid.
De ervaringen van Petra, Cees en Corine zijn onderdeel van de campagne ‘Met een PGO heb je jouw zorg in de hand.’ Deze campagne heeft als doel om het gebruik van PGO’s te stimuleren. Meer weten over PGO’s? Kijk op www.pgo.nl/wat-is-een-pgo