Het aanbod van e-healthoplossingen voor kinderen, jongeren en gezinnen op het gebied van geestelijke gezondheidszorg kán en moet beter. Dat vindt Minddistrict – op dit moment het grootste e-healthplatform voor geestelijke gezondheidszorg. Reden om nu nog sterker dan voorheen in te zetten op een jongere doelgroep. De basis die er al ligt, blijft en geeft kinderen en jongeren een meer centrale plek. Business developer Yvo Selderbeek: “Met deze verschuiving nemen we verantwoordelijkheid: kinderen en jongeren zijn de toekomst. We roepen partners op om dit samen mét ons te doen.”
Het online platform van Minddistrict – al geschikt voor onder meer volwassenen, ouderen, revalidatiezorg en ook een stuk jeugd – ondergaat een flinke ingreep. Een openhartoperatie voor programmeurs, zo noemt Selderbeek het. De flinke upgrade is nodig om het digitale platform over de hele linie klaar te maken voor de toekomst. En het helpt om de geestelijke gezondheidszorg aan kinderen en jongeren straks nog beter te ondersteunen.
Selderbeek: “De afgelopen twee jaar deden we intensief onderzoek bij partnerorganisaties, experts en ervaringsdeskundigen. Voor kinderen en jongeren zijn twee dingen nodig: gerichte, passende content én een veilige autorisatiestructuur voor complexe gezinssituaties. Dat laatste is de belangrijkste ontwikkeling. Hiermee kunnen we straks per gezinslid instellen wat voor diegene belangrijk is om wel of niet te zien.”
Flexibel in complexe situaties
Minddistrict is al ruim tien jaar actief in de zorg voor kinderen en jongeren. Zo werkt het onder meer samen met Mevis, ExpEx, E25 en GGZ NHN. Waarom is uitbreiding en aanpassing van het platform dan nodig? Selderbeek: “Bij jeugdige cliënten heb je altijd te maken met het systeem rondom de client. Dus: het gezin van een kind. Die systemen kunnen behoorlijk complex zijn en het platform sloot daar nog niet altijd goed op aan.”
Zo is het nu nog niet mogelijk om informatie af te schermen voor bijvoorbeeld een ouder met gezag die ook een rol speelt in de problematiek. Professionals die werken in dit soort complexe gezinszaken weten: je moet steeds per situatie kijken wat nodig is, aldus Selderbeek. “Het platform waar we nu en het komende jaar aan werken, ondersteunt die flexibiliteit veel beter.”
Hoe dat er precies uit gaat zien, moet nog blijken. Selderbeek droomt hardop over een dashboard met ‘schuifjes’ waarmee de zorgverlener alle relevante onderdelen gemakkelijk al dan niet kan tonen per gezinslid. “Hoe het straks werkt, bepalen we samen met klanten en partners. Zodat het goed aansluit bij hun dagelijkse praktijk.”
Zorg voor jeugd en jongeren verdient meer aandacht, duidt Selderbeek. “In politieke besluitvorming vormt deze groep steeds een soort sluitpost. Dat zie je ook aan het geld dat hiervoor wordt vrijgemaakt.” En dat is vreemd, vindt hij. Want als je de kinderen van nu niet goed helpt, blijven ze onnodig lang met klachten lopen. Bovendien is de kans groot dat ze later, als volwassenen, op de wachtlijst voor de geestelijke gezondheidszorg belanden. Wachtlijsten die nú al te lang zijn.
“Als we met z’n allen nú investeren in goede zorg voor kinderen en jongeren, heeft dat straks ook een positief effect op de wachtlijsten voor volwassenen. Daar zijn wij bij Minddistrict van overtuigd. In die zin is het dus ook een stuk preventie. En wij denken dat e-health daar een belangrijke rol in kan spelen.”
Interventie als game
Michelle Smits werkt bij Minddistrict als interventieontwikkelaar. Ze focust op de doelgroep kinderen en jongeren. Smits maakt de online modules op het platform, die onder meer bestaan uit informatie en oefeningen. Daaraan gaat onderzoek vooraf: welke informatie en oefeningen zijn effectief; hoe kun je kinderen en jongeren het best bereiken? Smits hierover: “Heel veel content hebben we al. Maar de modules voor volwassenen zijn niet zomaar geschikt voor kinderen en jongeren. Die doen vanuit een andere motivatie mee aan de therapie. Volwassenen maken over het algemeen vaker zelf de keuze dan kinderen en jongeren om in therapie te gaan. Ook verwerken kinderen en jongeren informatie anders en ze leren op een andere manier. Daar moet je rekening mee houden.”
Zo is de aandachtsspanne van veel kinderen en jongeren korter en moet het taalgebruik aangepast worden. Ook is het voor deze jongere doelgroep extra prettig om video’s te zien van andere jongeren die over hun vergelijkbare situatie vertellen. Smits: “Dat geeft herkenning en het biedt perspectief, omdat de jongeren in de video’s dienen als rolmodel. Ze zien daardoor: zó kan het dus ook.”
Deze inzichten haalde Smits op uit samenwerkingen met experts van onder meer iHUB familiezorg en jeugdzorgorganisatie Mevis, uit literatuur en bij ervaringsdeskundigen, via stichting ExpEx. “Jongeren die zelf van jeugdhulp gebruik maakten, weten als geen ander wat werkt: waar ze baat bij hadden én wat ze misten. Die inzichten gebruiken we voor de nieuwe modules die we nu ontwikkelen en voor een update van de bestaande modules voor kinderen en jongeren.”
Zo voegt Minddistrict onder meer gamification-elementen toe aan de modules. Kinderen en jongeren kunnen bijvoorbeeld badges verzamelen door hoofdstukken af te ronden. Ook kunnen er quizzen en dagboeken in de modules komen. “Wanneer een kind of jongere zo’n module doorloopt, is interactie erg belangrijk”, benadrukt Smits. “Daarom stoppen we er verschillende elementen in, waaronder tekst, video’s en vragen. Zo blijven we kinderen prikkelen. Ook krijgen ze zelf de mogelijkheid om te kiezen: welke informatie wil ik lezen, of welke video wil ik zien? Die zelfregie werkt goed voor de motivatie en betrokkenheid bij de interventie.”
Kinderen en jongeren doen e-healthmodules vaak onder begeleiding van een volwassene, zoals een ouder, therapeut of een leerkracht, via de app of via het online portaal. Wat is de kracht van e-health voor deze doelgroep? Selderbeek: “Een therapeut zie je één keer in de week, of misschien twee keer. De modules op het Minddistrict-platform kun je elke dag doen, plaats- en tijdonafhankelijk, bijvoorbeeld via de app. Dat kan ook wanneer je thuis bent, en het moeilijk hebt. Of wanneer je op school een bepaalde oefening wil doen.”
Zo sluit e-health volgens Selderbeek aan op de gesprekken met de professional en verdiept het de begeleiding. “Door de opbouw van de verschillende modules en de herhaling van wat je ziet, leest en leert, blijft het geleerde beter hangen. Het krijgt dan op een gegeven moment een nieuwe plek in het brein van een kind.”
Veilige, toereikende hybride zorg
Twee jaar lang deed Minddistrict onderzoek naar jeugd-GGZ. Daarmee zijn de voorbereidingen voor de zogenaamde openhartoperatie afgerond. De volgende stap is: aan de slag met de programmeurs om de basisstructuur van het platform onder handen te nemen. In juni 2026 presenteert Minddistrict de eerste resultaten tijdens een Minddistrict-event over dit onderwerp. Selderbeek licht toe: “Ons doel is veilige en toereikende zorg, ook voor complexere gezinssituaties in heel Nederland, met een digitaal platform dat staat als een huis.”
Minddistrict doet dat niet alleen, schetst Smits: “We reiken de hand naar organisaties voor jeugdhulp en andere experts. Laat ons weten wat nodig is en denk, ontwikkel en test mee. Deel je kennis, expertise en netwerk zodat we onze belofte voor kinderen en jongeren waar kunnen maken.”
Minddistrict wil zo de koppositie als e-health-aanbieder in de geestelijke gezondheidszorg verbreden en verdiepen, stelt Selderbeek tot besluit: “Goede geestelijke gezondheidszorg moet voor iedereen toegankelijk zijn, van jong tot oud. Met Minddistrict gaan we nu een flinke uitdaging aan, een waar we met volle overtuiging in stappen. Met elkaar en voor alle jongeren en kinderen in ons land.”
Hoe ondersteunt Minddistrict straks kinderen en jongeren in complexe gezinssituaties?
Een voorbeeld: stel dat een vader woede-uitbarstingen heeft, die het kind beangstigen. Vader erkent het probleem. Zij gaan samen met de therapeut in gesprek, maar het kind voelt zich niet altijd veilig om alles te delen als vader het ook kan horen of lezen. Het kind moet die veiligheid wel krijgen, zowel in de spreekkamer als digitaal. De online omgeving van Minddistrict maakt dat straks mogelijk. Vader en kind doen dan samen een module via het platform. Een aantal oefeningen doet het kind alleen. Deze oefeningen zijn niet zichtbaar voor de vader. Het kind kan deze oefeningen samen met zijn leerkracht doen of met een ander met wie het een warme band heeft. Zo krijgt het kind de ruimte om in veiligheid te werken aan herstel.