CV
Peter Ploegsma was de afgelopen 10 jaar bestuurder van Aafje. Sinds 1 november is hij lid van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research (WUR).
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
De zorg, in het bijzonder de ouderenzorg, staat voor een immense uitdaging. Hoe houden we de zorg betaalbaar en toegankelijk? Het antwoord ligt in innovatie – en niet zomaar innoveren, maar slim, breed en schaalbaar innoveren.
Enkele jaren geleden zagen we de uitdaging al aankomen. Daarom werd IFOZ opgericht, een investeringsfonds voor de ouderenzorg waar zorgorganisaties en CbusineZ, de innovatie-participatietak verbonden aan CZ, de handen ineenslaan.1 Samen investeren ze in veelbelovende innovaties en zorgen ze ervoor dat deze ook daadwerkelijk in de praktijk landen.
Binnen dit netwerk van professionals en bestuurders ontstaat een dynamische leercirkel. Ondernemers en zorginstellingen houden elkaar scherp, waardoor ondernemerschap en praktijkervaring de innovaties sterker maken. Zo wordt implementatie een gezamenlijke verantwoordelijkheid en blijft innovatie geen papieren werkelijkheid, maar een gedeelde missie.
Dit vraagt om een verschuiving in de manier van implementeren bij zorginstellingen. De kracht van IFOZ is dat zorgprofessionals zelf de innovaties selecteren die relevant zijn voor hun dagelijkse werk. Draagvlak en adaptatie zijn daarmee gegarandeerd. Implementatie wordt zo vooral een kwestie van beschikbaar stellen en faciliteren, en veel minder van eindeloos uitleggen, implementeren en opleiden.
Een mooi voorbeeld hiervan zien we bij Aafje, een grote ouderenzorgorganisatie in de regio Rotterdam en deelnemer aan IFOZ. De introductie van spraakgestuurd rapporteren met Attendi is een verhaal apart. Na een succesvolle pilot werd gestart met het schrijven van een implementatieplan. U kent het wel: een planning vol mijlpalen, zoals superusers werven en trainen, gevolgd door een gefaseerde en gecontroleerde uitrol. Maar de technische realiteit gooide roet in het eten: gefaseerde beschikbaarheid was zonder veel extra werk niet haalbaar en er waren technische redenen om de applicatie vóór een specifieke datum te lanceren, een datum die niet synchroon liep met het plan.
Maar hé, Aafje is Aafje. Het plan werd omgegooid. De applicatie werd in één keer voor alle zorgmedewerkers beschikbaar gesteld. Zonder voorafgaande uitleg, met alleen een bericht over een zichtbaar roze microfoontje in de ONS Dossier App. “Alvast proberen mag, instructie en training volgt.” En wat gebeurde er?
In korte tijd waren 400 zorgprofessionals uit de wijkverpleging gewoon gestart met spraakgestuurd rapporteren. Geen getrainde superusers, geen gefaseerde uitrol. De superusers zijn daarna alsnog getraind en zijn inmiddels de ambassadeurs voor spraak-
gestuurd rapporteren. De projectleider koos er vervolgens voor om als een curling ouder – u weet wel, zo’n ouder die vooruit veegt om obstakels weg te nemen – de ondersteuning aan te passen aan de behoefte, gebaseerd op de praktijkervaring van Aafje-collega’s. Een kort lijntje met Attendi hielp hierbij.
Nu heeft Attendi natuurlijk best wat voordelen ten opzichte van andere innovaties in de eenvoud van het gebruik: het is direct zichtbaar in het ECD en een ‘microfoontje’ maakt meteen duidelijk wat de bedoeling is. Andere innovaties vragen in de regel wat meer uitleg. Maar toch gaat de parallel ook bij deze innovaties op: innovatoren weten vaak heel goed hoe zij hun oplossing succesvol kunnen laten landen bij zorginstellingen. Wij als zorginstellingen bieden ze vaak niet de ruimte en vrijheid om de implementatieaanpak die voor hun innovatie werkt te gebruiken, want 'wij zijn anders'. Dit leidt tot vertraging van het opschalingsproces.
Dus: van projectplanning en -sturing naar faciliteren en obstakels wegnemen. Zo makkelijk kan het gaan met een goede innovatie die eenvoudig in gebruik is, de dagelijkse praktijk effectief ondersteunt én geleverd wordt door een leverancier die de zorgpraktijk echt begrijpt. In de wijkverpleging gebruikt nu 90 procent van de Aafje-collega’s Attendi. Zij besparen daarmee dagelijks tijd in het rapportageproces. Tijd die zij nu kunnen besteden aan goede zorg.