Vorig jaar schreef ICT&health al over het ontstaan van het Digital Health Challenge Lab (DHCL): een nieuwe, inwonergedreven innovatieaanpak waarin partners uit zorg, welzijn, wonen, onderwijs en bedrijfsleven samenwerken aan vraagstukken uit drie wijken in de regio Arnhem-Nijmegen. Inmiddels is DHCL uitgegroeid tot een netwerk met tientallen partners – van woningcorporaties en ziekenhuizen tot zorgstartups en gemeenten. Ook zijn onlangs zes nieuwe challenges gelanceerd en lopen de eerste co-creatietrajecten. De hoogste tijd voor een update.
In het vorige artikel hamerden initiatiefnemers Floor van de Watering en Tom van de Belt erop dat ze bij DHCL van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd innoveren wilden gaan. Van de Belt: “Nu we een jaar onderweg zijn, zien we dat dit nog steeds het geval is en ook al dingen oplevert. Tegelijk zien we dat het niet makkelijk is. Vrijwel iedereen is namelijk geneigd om snel in oplossingen te denken. Dit voorkomen we door telkens terug te gaan naar kernvragen, zoals: Wanneer doet het probleem zich voor? Wie hebben er last van en wanneer? Wat zijn de gevolgen voor cliënten? Hierbij is ook de diversiteit van de DHCL-partners helpend: door continu verschillende perspectieven te belichten houden we iedereen scherp en zien we samenhang tussen thema’s. Je kunt stellen dat DHCL groeit van een project naar een innovatiecommunity waarin zorg, wonen en welzijn structureel samenwerken.”
Knelpunten in beeld
In het afgelopen jaar bracht het DHCL-team 65 knelpunten in kaart die in de regio worden ervaren door zorg- en welzijnsorganisaties, woningcorporaties en inwoners. Maurits van Schaik nam hierbij het voortouw: “Het klinkt eenvoudig, maar die 65 knelpunten heb je niet zomaar te pakken. We zien dat veel professionals en instellingen het moeilijk vinden om pijnpunten te benoemen. Soms komt dit omdat ze te bescheiden zijn, of ze nemen aan dat iets in de praktijk nu eenmaal zo is en toch niet veranderd kan worden. Door langdurig en diepgaand in gesprek te gaan én de juiste vragen te stellen, kom je meestal tot de belangrijkste pijnpunten. Soms moeten we mensen ook echt even ‘uit hun werk’ halen.” Verder geeft Maurits aan: “We hebben de knelpunten van alle DHCL-partners geanalyseerd en onderverdeeld in thema’s, zoals technologie, kennis en vaardigheden en samenwerking. Ook hebben we op basis van vooraf gedefinieerde criteria bepaald hoe ‘groot’ deze problemen in de wijk zijn.”
Het DHCL-team voerde voor de drie betrokken wijken analyses uit, want de challenges moeten zorg, gezondheid, welzijn en wonen in de wijk ten goede komen. Enerzijds ging het hierbij om het verzamelen van kwantitatieve gegevens over zorg, ziekte, werk en het sociale domein, anderzijds ging het ook over het in kaart brengen van alle lopende initiatieven. Van de Belt legt uit: “Het is een must dat je de wijk goed kent. We zijn in de wijk in gesprek gegaan met inwoners, om zo knelpunten te valideren. En misschien wel het belangrijkste: inwoners worden uitgenodigd om zelf knelpunten aan te dragen, zodat DHCL echt vanuit de wijk werkt.”
Zes nieuwe uitdagingen
Op basis van de knelpunten en de wijkanalyses zijn zes nieuwe challenges gedefinieerd en gelanceerd. Ze variëren van systeemvraagstukken tot concrete technologische innovaties:
- De huisarts als overbelaste voordeur van de zorg. Probleemhouder: regionale huisartsenorganisaties. Hoe kunnen we met slimme samenwerking, triage en zelfregie de druk op de eerste lijn verlichten?
- Vitaal samen pionieren. Probleemhouder: zorg- en woonorganisatie. Hoe kunnen bewoners van vitaal-wonen-complexen elkaar daadwerkelijk vinden en ondersteunen?
- De levende netwerkkaart. Probleemhouder: zorg-, woon- en welzijnsorganisaties. Hoe kunnen we het regionale ecosysteem van innovaties en samenwerkingen zichtbaar maken en continu laten leren?
- Het versterken van saamhorigheid in de wijk. Probleemhouder: gzorg-, woon- en welzijnsorganisaties. Hoe kunnen we wijkbewoners verbinden door wat ze met elkaar gemeen hebben?
- De empathische AI-assistent. Probleemhouder: huisartsen. Hoe zorgen we dat kunstmatige intelligentie niet alleen efficiënt, maar ook empathisch communiceert met cliënten?
- Agressieproblematiek bij cliënten. Probleemhouder: zorg- en welzijnsinstellingen. Hoe kunnen we de werkplek van zorgmedewerkers veiliger maken en ze in staat stellen grensoverschrijdend gedrag tijdig te herkennen en hier effectief naar te handelen?
Co-creatietrajecten
Wanneer een ondernemer is gevonden die een oplossing mogelijk kan maken voor een challenge starten probleemhouder en ondernemer een co-creatietraject. Hierbij worden vooraf heldere afspraken gemaakt over wat beide partners gedurende het co-creatietraject willen bereiken. Voor beide partners kan het doel namelijk anders zijn.
Om het co-creatietraject van begin tot eind te begeleiden denkt een panel van specialisten uit uiteenlopende disciplines mee. Geert Frederix is voorzitter van dit panel en legt uit: “We adviseren de probleemhouder en ondernemer al vroeg bij het scherpstellen van de mogelijke waardepropositie en maatschappelijke impact die de verandering in de wijk zou kunnen brengen. Een belangrijk aandachtspunt en houvast is de waardebepaling van zorginnovaties. Deze waardebepaling wordt vaak gezien als eindpunt, terwijl over alle belangrijke aspecten van waarde al vroeg in de ontwikkelfase nagedacht moet worden.”
Goede voorbereiding
Geert: “Het is van groot belang dat ondernemers en probleemhouders zich in een vroege fase goed voorbereiden op de vervolgstappen. Keuzes, gevoed door opgehaalde en of bestaande inzichten, zorgen voor een efficiënte (door)ontwikkeling van de challenge. We moeten naar passend bewijs op het juiste moment, om op die manier waardegedreven te ontwikkelen.” Vroege analyses moeten hierbij een no-brainer zijn, zoals ook recent beschreven door Janneke Grutters in ICT&health.1
“Echter, de keuze in aanpak bij deze (vroege) analyses is reuze, daarom is sturing en ondersteuning van experts van groot belang. Onlosmakelijk verbonden met de waardepropositie is het businessmodel. Ook hierbij bieden we ondersteuning, zodat succesvolle oplossingen ook financieel duurzaam kunnen worden opgeschaald. Door de constante samenwerking tussen co-creatiepartners en het expertpanel ontstaat een lerend ecosysteem waarin inhoud, ontwikkeling, impact en ondernemerschap hand in hand gaan.”
Partnerevent
Tijdens het partnerevent op 23 oktober jl. op de Novio Tech Campus in Nijmegen gingen ruim twintig partners met elkaar in gesprek over de eerste resultaten. Van de Belt sprak onder meer met ondernemers We4U, Vivare, Healthy Chronos en Radboudumc over de lessen uit de eerste open call en de ervaringen tijdens de co-creatietrajecten.2-5 Daarna werkten deelnemers samen met Health Valley en de HAN aan nieuwe thema’s voor de komende ronde.
Doe mee!
Voor de zes challenges wordt op dit moment een co-creatietraject gestart. Daarnaast benadrukt het team dat ze binnen het project maximaal 15-18 challenges kunnen oppakken, terwijl er al 65 knelpunten zijn geïdentificeerd. Zorginstellingen, ondernemers en investeerders die hierop willen aanhaken – nu of in een volgende ronde – kunnen zich melden via
Lees meer op de website: link