Programma

Nieuws
Artikel delen

Albert Schweitzer zet MijnIBDCoach in voor betere behandeling

Het Albert Schweitzer ziekenhuis begeleidt patiënten met chronische ontstekingen aan de darm voortaan online. Het doel is te bereiken dat mensen met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa (verzamelnaam: IBD) hierdoor minder vaak worden opgenomen of naar de polikliniek hoeven te komen. Dat dit werkt, zou volgens het ASZ blijken uit Nederlands onderzoek.

Tags

Deel dit artikel

De patiënten mogen overigens kiezen of ze meedoen met het programma ‘MijnIBDcoach’, vertelt verpleegkundig specialist en projectleider Thea Korpershoek. “We hopen en rekenen erop dat in het eerste jaar tussen de 50 en 100 van onze 1600 patiënten met IBD gaan meedoen, maar uiteindelijk een grote meerderheid. Vanaf nu gaan we alle patiënten die voor controle komen, wijzen op de mogelijkheid. De app of internetpagina van MijnIBDcoach helpt patiënten om zelf hun ziekte te monitoren en geeft hun daardoor een stuk eigen regie.”

MijnIBDCoach ontwikkeld door Maastricht UMC+

MijnIBDcoach is ontwikkeld voor patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa die de verbinding legt tussen arts en patiënt, gekoppeld aan een wetenschappelijke database. De app is met name ontwikkeld door het IBD-team van het Maastricht UMC+, in samenwerking met de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN) en Sananet. De app is genomineerd voor de Zinnige Zorg Award van zorgverzekeraar VGZ.

MijnIBDcoach won november 2016 ook al de Vintura Healthcare Impact Award en werd in mei 2017 genomineerd voor de landelijke Value Based Healthcare Prize 2017. Juli 2017 bleek uit onderzoek dat MijnIBDcoach zorgde voor een halvering van het aantal ziekenhuisopnamen, minder polibezoeken en een betere therapietrouw voor patiënten met een chronische inflammatoire darmaandoening, zoals de ziekte van Crohn.

Mensen met chronische aandoeningen komen regelmatig op controle. Bij IBD is dat, afhankelijk van de medicatie, één tot twee keer per jaar in het ziekenhuis en twee keer per jaar telefonisch. Korpershoek hierover: “Soms komen ze als er weinig te melden is. Maar soms krijgen ze tussen twee controles in zoveel klachten, dat als we hen uiteindelijk zien, een ziekenhuisopname al onvermijdelijk is.”

Terugdringen aantal ziekenhuisopnames

MijnIBDcoach moet er voor zorgen dat de patiënt tussentijds veel beter zelf in de gaten krijgt hoe het gaat. Het systeem waarschuwt wanneer er ingegrepen moet worden. Dit zal naar verwachting het aantal opnames naar verwachting terugbrengen met de helft en het polikliniekbezoek met een derde deel.

MijnIBDcoach vraagt de patiënt regelmatig naar ervaren klachten, beperkingen en problemen. Gaat het een tijdje minder goed, dan vertelt het systeem de patiënt hoe hiermee om te gaan. “Ook wij krijgen een melding dat er iets gaande is,” legt Korpershoek uit. “Daarnaast geeft MijnIBDcoach persoonlijke adviezen en tips waardoor de patiënt meer kennis en inzicht krijgt in de ziekte. Verder zijn er kennismodules die de patiënt kan volgen, zoals bijvoorbeeld IBD en zwangerschap, IBD en reizen en IBD en medicatie.”

In het zorgplangedeelte is er optie om als zorgverlener en patiënt afspraken vast te leggen omtrent behandeldoelen en medicatie. De betrokkenheid en medicatietrouw van de patiënt nemen hierdoor toe. Patiënten en behandelaren kunnen elkaar ook onderling berichten sturen in MijnIBDcoach.

Gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Het coachprogramma wordt geleverd door Sananet, specialist in digitale gezondheidstoepassingen. Sananet zorgt voor de digitale omgeving en kan geen patiënt- of medische gegevens zien. Met toestemming van behandelaren en patiënten kunnen gegevens eventueel wel worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek om de behandeling bij IBD te verbeteren. Korpershoek: “Patiënten elders in het land die al met MijnIBDcoach omgaan, zijn zeer tevreden. Maar liefst 93 procent zou het aan anderen aanraden.”

De introductie van MijnIBDcoach is één van de vijftig zorgvernieuwingsinitiatieven binnen het Albert Schweitzer ziekenhuis die worden aangeduid met de term ‘Zorg van Waarde’ en dus de kwaliteit van zorg voor de patiënt verder verbeteren, tegen lagere kosten. Dit wordt bereikt door de juiste zorg te bieden op de juiste plek (in het ziekenhuis, bij een andere zorgorganisatie of thuis bij de patiënt).

Meer weten over zinnige zorginnovaties én de implementatie?  Honderden zorgprofessionals krijgen tijdens de ICT&health World Conference op 22 juni inzichten, antwoorden, handvatten en de beste voorbeelden.  Wilt u ook aanwezig zijn? reserveer dan hier uw (voor de zorg gratis) toegangsticket! Want ook dit keer geldt, op is echt op.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen