Programma

Nieuws
Artikel delen

Gamingtechnologie helpt bij onderzoek naar Parkinson

De Interactive Walkway is een veelbelovende techniek om de loopvaardigheid en het valrisico in kaart te brengen van mensen met een beroerte of de ziekte van Parkinson. Dat stelde bewegingswetenschapper Daphne Geerse tijdens de verdediging van haar proefschrift op 8 mei.

Tags

Deel dit artikel

De Kinect-sensor die wordt ingezet bij het onderzoek, is oorspronkelijk ontwikkeld voor games, waarbij het karakter op het beeldscherm de bewegingen van de gamer precies nadoet. De toepassing bleek in het onderzoek van Geerse echter veelbelovender. Zij gebruikte de sensor met succes om de loopvaardigheid van mensen met een beroerte en mensen met de ziekte van Parkinson te bestuderen.

Goed beeld loopvaardigheid

Er zijn testsessies gehouden met 30 mensen die een beroerte hadden gehad, 30 mensen met de ziekte van Parkinson en 30 gezonde proefpersonen. Daaruit kwam naar voren dat de Interactive Walkway een potentieel waardevol instrument is voor het doen van loopanalyses, vertelt Geerse. “Onze metingen geven een volledig en goed beeld van de loopvaardigheid. Dit biedt mogelijkheden voor het monitoren van herstel – of achteruitgang – en het opstellen van een persoonlijk revalidatieplan. Ook kan het aanvullende informatie geven ten opzichte van huidige klinische testen over het risico op vallen.”

Het concept van de Interactive Walkway bestaat onder meer uit sensoren, een soort catwalk en een projector in een laboratoriumopstelling. Op de vloer in het lab wordt een baan van acht meter geprojecteerd. Tijdens het lopen over de baan projecteren de onderzoekers onverwachte obstakels of staptegels. Een systeem van sensoren langs de kant registreert precies hoe de loper daarop reageert.

Interactive Walkway goedkoop, veilig

Geerse stelt dat de Interactive Walkway relatief goedkoop, veilig en patiëntvriendelijk is. “De obstakels zijn immers niet echt, dus je kunt er niet over struikelen. Bovendien hoeven we niks op het lichaam van de patiënt te plakken om de metingen te doen.” Hoewel de techniek de bestaande aanpak nog niet kan vervangen, kan zij de behandelaars extra informatie bieden. Bovendien worden er nieuwe gegevens voor aanvullend onderzoek verzameld. In het LUMC zijn er plannen om het concept op te nemen in het zorgaanbod.

De bewegingswetenschapper is inmiddels bezig met een nieuw project: de ook voor bijvoorbeeld operaties of educatie ingezette HoloLens als hulpmiddel voor mensen met de ziekte van Parkinson die problemen hebben met lopen. “De combinatie van nieuwe technologie en onderzoek naar loopvaardigheid vind ik het allermooist.”

Het Interactive Walkway-project maakt deel uit van het door NWO gefinancierde onderzoeksprogramma Technology in Motion – een samenwerking tussen LUMC, VU Amsterdam en de TU Delft.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen