Messengerdienst ZorgDomein Patiëntoverleg groeit naar 40.000 gebruikers

12 juli 2018
ZorgDomein
Eerstelijn
Nieuws

40.000 zorgprofessionals zijn het afgelopen jaar van start gegaan met ZorgDomein Patiëntoverleg. Dat laat de aanbieder van de dienst weten. In mei 2017 werd de messengerdienst voor beveiligd overleg landelijk ingevoerd na een pilot in Rotterdam en Nijmegen. ZorgDomein richtte zich in eerste instantie op tweedelijns verwijzingen. In april 2017 werd ZorgDomein Lokaal ingevoerd voor de eerstelijnszorg.

De dienst ZorgDomein Patiëntoverleg is kosteloos te gebruiken door onder meer huisartsen, specialisten, apothekers en andere geregistreerde zorgverleners. Zij overleggen en delen met de dienst veilig informatie over patiënten. Voordeel voor huisartsen is volgens Zorgdomein verder dat zij relevante informatie eenvoudig kunnen terugschrijven naar hun patiëntdossier/HIS.

Alternatief voor WhatsApp

De IM--dienst moet net zoals bijvoorbeeld KPN Zorg Messenger een alternatief bieden voor het veel gebruikte WhatsApp. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens mag WhatsApp niet voor het uitwisselen van medische gegevens gebruikt worden. Koepelorganisatie KNMG raadt het gebruik ervan al langer af, maar kan het niet verbieden. De meest actieve gebruikers bevinden zich in de eerstelijnszorg. Het gaat veelal om huisartsen, maar ook verloskundigen, paramedici en GGZ-vrijgevestigden. Verder zouden steeds meer zorginstellingen gebruik willen maken van de messengerdienst en centraal alle zorgprofessionals van de organisatie in een keer aanmelden. Bijvoorbeeld wijkverpleegkundigen van Buurtzorg Nederland en specialisten van inmiddels 10 ziekenhuizen.

Koppelen overleg aan dossier

Onderscheidend ten opzichte van andere messengerdiensten is volgens ZorgDomein de mogelijkheid om een overleg te koppelen aan patiëntgegevens en de chatgeschiedenis veilig te exporteren naar het patiëntendossier. Dat kan sinds december 2017. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van de internationale FHIR-standaard. Kinderarts Kees Aleman van het Rotterdamse Ikazia Ziekenhuis zegt hierover: “Patiëntoverleg is een prettige manier van overleggen met de huisarts: ik krijg de patiëntgegevens erbij en kan de vraag op mijn gemak beantwoorden. Aan de telefoon moet ik altijd ter plekke antwoord geven, soms zelfs bij een patiënt aan het bed. Dat komt de zorg niet ten goede.” Patiëntoverleg is een initiatief van ZorgDomein, in 2000 opgericht als digitale dienstverlener voor de zorgsector. Volgens oprichter en CEO Walter Balestra is het systeem bedoeld voor momenten waarop huisartsen, specialisten en andere zorgverleners veilig en efficiënt willen overleggen over patiënten.