Röpcke-Zweers Ziekenhuis voorziet patiënten digitaal van informatie

31 januari 2018
Ropcke-Zweers
Databeschikbaarheid
Nieuws

Na een proef op enkele poliklinieken van het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg gaan alle medisch specialismen van de Saxenburgh Groep, waarvan het ziekenhuis deel uitmaakt, het digitale platform Inforium inzetten als digitaal hulpmiddel om patiënten op een beveiligde manier van betrouwbare informatie te voorzien.

De meeste poli’s gebruiken het systeem inmiddels. Vanaf 6 februari gaan ook de resterende afdelingen over. Met deze digitalisering verwacht het ziekenhuis beter in te kunnen spelen op de behoefte van patiënten aan meer informatie over een ziektebeeld of behandeling. Verder moet informatie makkelijker toegankelijk worden voor patiënten die moeite hebben met het lezen van een folder. Het Röpcke-Zweers Ziekenhuis maakt ook al gebruik van de patiënten-app BeterDichtbij. Deze dienst werd in oktober 2016 gelanceerd als digitale communicatie-app voor patiënten en zorgverleners. Zo’n 10 ziekenhuizen en enkele gezondheidscentra gebruiken de app voor onder meer communicatie en gegevensuitwisseling met patiënten.

Multimedia-voorlichting

Inforium is een voor de zorgsector ontwikkeld systeem dat informatie op maat aanbiedt, samengesteld door de zorgverlener die het gebruikt. Naast tekstuele informatie is er bij een groot aantal diagnoses en behandelingen beeld- of geluidsmateriaal beschikbaar. De patiënt krijgt van zijn arts een openbare hyperlink (URL) toegestuurd via een beveiligde mail. De link is thuis te openen, steeds opnieuw te bekijken en kan gedeeld worden met familie of vrienden. Deze link bevat een verwijzing naar een patiëntenfolder op de website van het ziekenhuis en naar bestaande websites en/of gevalideerde filmpjes op YouTube, die door de eigen specialist al zijn aangemerkt als bron met betrouwbare informatie. Er wordt gebruik gemaakt van wetenschappelijke vakverenigingen, landelijke platformen en patiëntenverenigingen, aldus Inforium.

Patiënten zoeken zelf informatie

Chirurg Esther van den Ende van de Saxenburgh Groep stond met enkele collega’s aan de basis van de introductie van Inforium in het Hardenbergse ziekenhuis, dat hiermee voorloper stelt te zijn in de wijde regio. De reden daarvoor was dat patiënten steeds vaker zelf online zochten naar informatie over een bepaald ziektebeeld of behandeling. “Het risico bestaat daarmee, dat het te veel of onjuist is. Met Inforium krijgt de patiënt wèl de juiste en actuele informatie. Wij hebben als artsen namelijk zelf al een selectie gedaan. De patiënt weet op die manier, dat de informatie die hij krijgt ook betrouwbaar is.” Daarnaast zijn extra functies zoals video’s of animaties over een behandeling goed om tekstuele informatie aan te vullen, of als alternatieve uitleg voor mensen die moeite hebben met lezen. De papieren folder blijft voorlopig overigens wel beschikbaar voor mensen die nog niet goed met digitale hulpmiddelen om kunnen gaan.

Verbinding met huisartsen

In de regio (Overijsselse Vechtstreek) werken ook enkele huisartsen met Inforium. De huisarts kan de patiënt op deze manier goed voorbereiden op het poliklinische spreekuur in het ziekenhuis. Voor met name kwetsbare groepen kan dit een uitkomst bieden. Met de digitale patiënteninformatie kan een patiënt de juiste informatie op het gewenste moment krijgen , aldus het ziekenhuis. Bekijk hier de een video over Inforium https://www.youtube.com/watch?v=O0IqtFNzvxU&feature=youtu.be