Search
Close this search box.
Search

Teleconsult huisarts en ziekenhuis volgens CWZ groot succes

Terugdringen van wachttijden, voorkomen van onnodige zorg en geen impact op het eigen risico van de patiënt. Dat zijn de belangrijkste voordelen van de inzet van teleconsulten (een digitaal consult), aldus het Nijmeegse CWZ. Het ziekenhuis heeft de mogelijkheid van een teleconsult tussen huisartsen en specialisten begin dit jaar ingevoerd. Zo kunnen vragen van patiënten sneller behandeld worden. Uitbreiding ligt in het verschiet.

Aan de invoering van een teleconsult bij 10 specialismen in CWZ gingen succesvolle proeven bij dermatologie, nefrologie en orthopedie vooraf. De nieuwe manier van overleggen helpt bij het terugdringen van wachttijden en voorkomt onnodige zorg, zo vertellen manager transmurale zorg Marc ten Dam en huisarts Guido Adriaansens. Voor patiënten is er het gemak van niet naar het ziekenhuis te hoeven. De twee zorgprofessionals trokken samen op om de service van de grond te krijgen.

Afgelopen augustus berichtte het CWZ ook al over het nut van teleconsulting, wat het ziet als een goed voorbeeld van de juiste zorg op de juiste plek. Dat is al langer een ambitie van het ziekenhuis. Het concept is ook integraal onderdeel geworden van het overheidsbeleid en van een groeiend aantal overeenkomsten tussen zorgverzekeraars en zorginstellingen. Doel is om zorg in de tweede lijn dichterbij huis te brengen en zo zorgtijd en -kosten te besparen voor zowel aanbieder als gebruiker.

Goede ervaring met teleconsult

Ten Dam zegt als nefroloog zelf al ruim zeven jaar goede ervaringen te hebben met teleconsulten. “We krijgen via deze weg ongeveer 25 vragen van huisartsen per maand binnen.” Volgens huisarts Adriaansens zijn de adviezen die zij terugkrijgen goed toepasbaar in de huisartsenpraktijk en hoog van kwaliteit. “We hoeven patiënten daardoor minder te verwijzen naar CWZ.”

Bij de CWZ-afdelingen dermatologie, orthopedie en neurologie is er sprake van dezelfde ervaring. Inmiddels doen ook gynaecologie, KNO, urologie, cardiologie, interne geneeskunde en longziekten mee. In totaal maakten de huisartsen er van januari tot juni 2019 ruim 800 keer gebruik van. Adriaansens: “Dat is nog niet zo veel, maar het begin is er en het is een succes.”

Voordelen

De voordelen van het teleconsult zijn onder meer:

  • Voor de patiënt is er het gemak van niet naar het ziekenhuis hoeven.
  • Het teleconsult onder huisartsenzorg. De kosten gaan niet van het eigen risico af.
  • De vele verwijzingen naar het ziekenhuis leiden tot dichtslibbende poliklinieken en langere wachttijden.
  • Bij een teleconsult ligt er binnen 3 dagen een antwoord.

Adriaansens: “Patiënten willen vooral specialistische expertise. Maar dat hoeft niet per se een fysieke verwijzing te zijn. Als de specialist kan meedenken via deze moderne techniek, waarom dan niet? De huisarts vindt het bovendien leuk als hij vragen van zijn patiënten zelf kan afhandelen. En het mooie is dat de teleconsulten een vorm van feedback zijn van de specialist aan de huisarts. Daardoor neemt onze kennis toe en zullen we steeds minder hoeven verwijzen bij veelvoorkomende problemen. Zo voorkomen we onnodige kosten en houden we de gezondheidszorg bereikbaar en betaalbaar voor onze kinderen. Dat zie ik als mijn maatschappelijke roeping.”

Ten Dam noemt ook enkele voordelen van het teleconsult voor het ziekenhuis. “We krijgen daardoor op de polikliniek meer ruimte voor patiënten die onze zorg écht nodig hebben. Daarnaast werken telefoontjes van huisartsen verstorend en verloopt de informatie via die weg niet zo gestructureerd. Een teleconsult kunnen we afhandelen op een moment dat het uitkomt. Als je er rustig voor kunt gaan zitten, verbetert de kwaliteit van het antwoord.”

Uitbreiding teleconsult

CWZ, regionale huisartsenorganisaties en de zorgverzekeraars willen we de teleconsultservice uitbreiden naar meer specialismen en zorgvragen. Hoe meer specialismen het teleconsult aanbieden, hoe beter huisartsen het gaan gebruiken, zo is de verwachting. Het teleconsult is bedoeld voor nieuwe patiënten. Als er overleg nodig is over bekende patiënten chatten huisartsen en specialisten met elkaar via een ander communicatiemiddel.

Ten Dam en Adriaansens hebben in de pilotfase de meerwaarde van het teleconsult wetenschappelijk aangetoond. Zowel Medisch Contact als het wetenschappelijk tijdschrift BMC Family Practice schreven er een publicatie over.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Woonomgeving
Empathische woonomgeving past zich aan bij wensen bewoners
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Alain-Labrique_bewerkt kopie
Digitale technologie is enabler voor duurzame zorg
shutterstock_317554598 kopie
Vergroten digitale patiëntbetrokkenheid zorgt voor gestroomlijnde workflows
um_mumc
Soms moet je eerst even uitzoomen om echte stappen te zetten
domotica-ouderen_Midjourney kopie
Cybercrimineel focust zich vaker op zorgleverancier
Volg jij ons al?