BeterDichtbij groeit naar 15 ziekenhuizen, voegt functies toe

8 januari 2019
BeterDichtbij
Apps
Nieuws
BeterDichtbij, oorspronkelijk ontwikkeld door koepelorganisatie SAZ (Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen), werd begin 2018 verzelfstandigd. Sinds die tijd zijn er koppelingen gemaakt met partijen zoals informatieplatform Thuisarts en KPN (voor beeldbellen) om de app meer mogelijkheden te geven. Ook zijn er tools voor digitale beslisondersteuning toegevoegd.

Basis BeterDichtbij op orde

In 2019 is het volgens oprichter en directeur Godfried Bogaerts de bedoeling om de groei in gebruik door te zetten en de dienst verder aan te sluiten op de behandeling en zorg van mensen en de werkprocessen van zorgverleners. Volgens Bogaerts is 2018 vooral gebruikt om de basis op orde te krijgen. Zo is er volgens hem in 2018 een koppeling gemaakt tussen het EPD en BeterDichtbij voor artsen en zorgverleners in de ziekenhuizen. Samen met HIS-leverancier PharmaPartners, zijn verder de eerste stappen gezet naar een koppeling tussen het HIS Medicom en BeterDichtbij. Bogaerts: “Ook hier werken we aan single sign-on voor huisartsen en assistenten en eenvoudig gegevens overnemen. Zo heeft de arts en andere zorgverlener alles op één plek en sluiten we steeds verder aan op de bestaande systemen en werkprocessen.”

Koppelen van zelfmetingen

In 2019 moet het verder mogelijk worden om geplande afspraken zichtbaar te maken in de BeterDichtbij app via de HL7/FIHR standaarden en kunnen zorgorganisaties automatische reminders versturen zoals een afspraakherinnering. Verder worden mogelijkheden toegevoegd voor het beveiligd koppelen van zelfmetingen. Bogaerts hierover: “Steeds meer mensen verzamelen zelf gegevens over hun eigen ziekte of gezondheid. Dat is informatie waarmee je kunt werken aan je gezondheid, en die bovendien relevant kan zijn voor je zorgverleners. In het komende jaar oriënteren we ons verder op de mogelijkheden en wijze hoe dit te doen. Ook hier is naast veiligheid de factor gemak een belangrijk uitgangspunt bij de keuzes die we maken.”

Beeldbellen bij Maasziekenhuis

Eerder dit jaar maakte BeterDichtbij bekend dat de via KPN toegevoegde beeldbelfunctie in gebruik is genomen in het Maasziekenhuis Pantein (Boxmeer). Sinds kort is beeldbellen in Maasziekenhuis Pantein een feit. Het is een zeer waardevolle aanvulling op het app-contact met de eigen arts via BeterDichtbij. Het Maasziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland dat via BeterDichtbij een combinatie van beeldbellen en appen tussen patiënten en zorgverleners binnen één app aanbiedt. Pauline Terwijn, bestuursvoorzitter van Pantein, stelt dat de start met BeterDichtbij een jaar geleden veel positieve reacties opleverde van patiënten, dokters en verpleegkundigen. "We werken niet met ingewikkelde programma’s maar gewoon met een app via de mobiele telefoon, zodat iedereen er mee kan werken. Er zijn natuurlijk meer applicaties of apps op de markt, maar vaak zijn je persoonlijke en medische gegevens niet goed beschermd of is het gebruik ingewikkeld."

‘Face to face’

Het beeldbellen is volgens oncoloog Brian Scholtes een mooie toevoeging aan het appen. Zo kan de patiënt de arts laten meekijken als hij/zij onzeker is over z’n situatie. Ook de arts kan beeldcontact zoeken als er behoefte of noodzaak is om de patiënt even ‘face to face’ te zien. Het beeldbellen zorgt voor een persoonlijk gesprek op afstand. "Beeldbellen kan in bepaalde situaties een polibezoek vervangen. Dat is met name fijn voor patiënten die vanwege hun gezondheid kwetsbaar zijn of lastig naar het ziekenhuis kunnen komen", aldus Scholtes.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Wilt u ook weten hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst nu al implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, maar het aantal nog beschikbare plaatsen zijn beperkt. Dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!