Programma

Nieuws
Artikel delen

CWZ voert digitale keuzehulp in op mammapoli

De mammapoli van het Nijmeegse CWZ ziekenhuis gebruikt voortaan een digitale keuzehulp – de keuzehulp borstkanker – om patiënten te begeleiden bij moeilijke keuzes. In CWZ werken steeds meer afdelingen met een digitale keuzehulp. De keuzehulp past bij de CWZ-ambitie om patiënten meer te betrekken bij hun zorg, aldus het ziekenhuis. Sinds april 2017 test CWZ de keuzehulp bij drie aandoeningen: vleesbomen, hevig bloedverlies tijdens de menstruatie, en verwijderen van de baarmoeder.

Tags

Deel dit artikel

Digitale keuzehulp of beslisondersteuning wordt in steeds meer ziekenhuizen toegepast. Afgelopen augustus maakten het Westfriesgasthuis en het Waterlandziekenhuis bekend voortaan een online keuzehulp aan te bieden voor patiënten met galstenen of liesbreuk. Verder is digitale beslisondersteuning één van de twee trajecten die de door de Patiëntenfederatie aangevoerde Vliegwielcoalitie ondersteund wordt voor opschaling.

Extra persoonlijk

De online keuzehulp wordt aangeboden wanneer na radiologisch onderzoek blijkt dat er duidelijk sprake is van kanker, aldus verpleegkundig specialist Dorothé Jans. Zij benadrukt dat gebruik optioneel is. “De patiënt krijgt van ons een uitreikvel met een persoonlijke inlogcode. Daarop kruisen we aan – als dat al kan – of het een borstsparende behandeling of een volledige borstverwijdering wordt. Al dan niet met voorbehandeling en met verschillende opties. Ook geven we op een tekening aan waar de tumor zit.” De naam en foto van de behandelend arts en de verpleegkundig specialist moeten het uitreikvel extra persoonlijk maken.”

De patiënt kan vervolgens thuis inloggen op een landelijke website en de informatie doornemen. In de keuzehulp doorloopt ze een aantal stappen. Eerst krijgt ze informatie over de diagnose borstkanker. Daarna komen de verschillende behandelopties aan bod.

Voorkeur helder

Met stellingen kan de patiënt haar voorkeur voor een bepaalde behandeling helder krijgen, vertelt Chirurg-oncoloog Luc Strobbe: “Er zijn veel keuzes te maken. Bijvoorbeeld wel of geen amputatie, wat voor reconstructie, wat doet chemotherapie met je en wat win ik met bestraling? Er geen goede of foute keuze. Wat de een belangrijk vindt, hoeft niet vanzelfsprekend ook te gelden voor een ander. Welke beslissing wordt genomen, hangt mede af van wat de patiënt belangrijk vindt.”

Twee dagen na de voorlopige uitslag komt de patiënt bij de chirurg om de behandeling te bespreken. Als zij de keuzehulp heeft gebruikt, dan ziet de chirurg de samenvatting. Strobbe hierover: “De voorbereiding verheldert waar de patiënt mee zit. Daar kan ik dan gericht vragen over stellen en uitleg over geven.”

Keuzehulp helpt bij maatwerk

De site maakt volgens de chirurg mensen op een laagdrempelige manier wegwijs in alle opties. Een aantal zaken zou sneller duidelijk worden. “En voor de zaken die vragen om meer uitleg, kunnen we gericht de tijd nemen. Het gesprek wordt op deze manier maatwerk. Ieder mens heeft een eigen leven, eigen wensen en een eigen toekomstbeeld. Daarbij hoort een behandeling die het beste bij het individu past.’

De keuzehulp heeft volgens CWZ duidelijk meerwaarde, zo zou blijken uit wetenschappelijk onderzoek en ervaringen bij andere borstkankercentra. “We streven ernaar om de patiënt meer regie te geven over complexe keuzes die haar kwaliteit van leven bepalen. Dit middel helpt bij het samen beslissen.”

 

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en 
meld u snel aan want op is op!

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen