Awards voor impactmakers in zorgtransformatie op World Conference
vr 12 december 2025
Zorgtransitie
Premium
Om onderstaande en alle andere premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
U kunt nog {free_articles_left} premium artikel gratis lezen. Om meer premium artikelen te lezen, moet u inloggen of een account aanmaken.
Op de ICT&health World Conference 2026, van 27 tot en met 29 januari 2026 in het MECC Maastricht, worden voor de tweede keer Awards uitgereikt aan personen en organisaties die uitblinken op het gebied van zorgtransformatie. Onze vakjury bestaande uit Conny Helder, Lucien Engelen en Diederik Gommers maakt op basis van heldere criteria een keuze voor de meest waardevolle persoon of organisatie in een categorie. De Awards zullen, net zoals vorig jaar het geval was, worden uitgereikt tijdens de World Conference als blijk van waardering voor impactvolle inzet voor transformatie in of van de zorg.
In 2025 konden mensen via de ICT&health website hun keuze in diverse rubrieken nomineren. Dit jaar kiezen we ervoor om een professionele vakjury - Conny Helder, Lucien Engelen en Diederik Gommers - keuzes te laten maken. Het redactieteam, onder leiding van hoofdredacteur José Coenders, zal met consultatie van de leden van de redactieraad kanshebbers in de genoemde categorieën voorleggen. Uiteraard is de jury vrij om deze selectie aan te vullen.
De nieuwe categorieën en beoordelingscriteria zijn:
Voor organisaties of samenwerkingen die aantoonbaar de zorg anders inrichten (integraal, domeinoverstijgend), met meetbare effecten op kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid.
Criteria: maatschappelijke impact, opschaalbaarheid, bewezen resultaten.
Voor projecten die innovatieve technologie (AI, VR/AR, robotica, sensoren) met succes toepassen in het dagelijks zorgproces.
Criteria: gebruiksgemak voor zorgprofessional/patiënt, bewezen effectiviteit, integratie in werkprocessen.
Voor initiatieven die data slim inzetten (interoperabiliteit, veilige uitwisseling, datagedreven zorg, digitale tweelingen).
Criteria: governance, veiligheid, herbruikbaarheid, bijdrage aan landelijke datastrategieën.
Voor projecten die patiënten/cliënten en burgers structureel betrekken als mede-ontwerpers en regisseurs van zorg en gezondheid.
Criteria: participatie, inclusiviteit, empowerment, verbetering van gezondheidsvaardigheden.
Voor samenwerkingsverbanden (zorg, overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen) die gezamenlijk doorbraken realiseren.
Criteria: mate van samenwerking, gedeelde verantwoordelijkheid, schaalbaarheid.
De winnaars ontvangen naast de unieke Awards een juryrapport. Op onze website maken we u de komende tijd deelgenoot van het verloop van het selectieproces.
Ouderen- en thuiszorgorganisatie Sensire was, nog voordat zorg op afstand en digitalisering gemeengoed werden, één van de pioniers hiermee. Voor zorg op afstand richtte Sensire medisch servicecentrum ’NAAST’ (Het huidige Altide) op. Dat opereert in heel Nederland, zorgt met name in de thuissituaties voor ondersteuning en maakt de zorgverlening efficiënter. Zowel de cliënten/patiënten als de zorgverleners zijn tevreden over deze manier van zorgen voor en zorgen dat. Voormalig Sensire-bestuurder Maarten van Rixtel vertelde hierover na het in ontvangst nemen van de Award: “Het is duidelijk dat steeds meer zorgorganisaties innoveren vanuit het besef dat zonder innovatie de toegankelijkheid en de continuïteit van de zorg in het geding is. Maar wanneer een organisatie innoveren inzet als een strategie om verder te ontwikkelen, moet er ook worden gewerkt aan een bedrijfsstructuur en -cultuur waarin innoveren mogelijk is. Dan is opschaling geen thema, maar de vraag 'hoe help ik de zorgcollega’s mee om te bewegen van de bestaande zorgwereld naar de nieuwe wereld.”
Innoveren betekent samenwerken. Dat weten ook de mensen van HAN, The Simulation Crew en een conglomeraat van GGZ-instellingen: partijen die de handen ineengeslagen hebben om de kansen van Virtual Reality in de GGZ te verkennen. Projectleider Tom van de Belt vertelde in een eerdere editie van ICT&health over de belangrijkste geleerde lessen tijdens hun samenwerking: “Deze award is een prachtige erkenning van onze gezamenlijke inspanningen en motiveert ons om nog harder te werken aan innovatieve zorgoplossingen. De kracht van ons project was niet alleen dat we alle betrokkenen bij elkaar wisten te krijgen - ‘the whole system in the room’ – maar juist ook dat we samen aan de slag gingen met rollenspellen en oefeningen. Met dit consortium gaan we door omdat we denken dat VR het leereffect van emotieregulatietherapie verder kan vergroten. Alleen samen kunnen we VR een goede plek geven binnen verschillende onderdelen van de behandeling.”
Samenwerken vergt ook leiderschap: de vaardigheid om mensen te sturen, te inspireren en te motiveren om een gezamenlijk doel te bereiken. In een dynamisch speelveld vraagt leiderschap om visie, wendbaarheid en de kracht om mensen mee te nemen in verandering. Stuk voor stuk kwaliteiten die Bianca Rouwenhorst – directeur Informatiebeleid en CIO bij VWS - inzet voor digitalisering en innovatie in de zorg. Samen met partners heeft VWS al veel stappen gezet. Maar tijd om achterover te leunen is het volgens Bianca zeker nog niet. “De digitale transformatie van de zorg draait om veel meer dan techniek. Het draait om samenwerking,
vertrouwen en actie. Met de Nationale visie en strategie in de hand hebben we al een hoop bereikt. Nu is de tijd aangebroken voor zorgaanbieders en ICT-leveranciers om ook zelf stappen te zetten. Dus kijk wat je kunt doen en bouw met ons mee!”
Uiteindelijk worden alle inspanningen gedaan om patiënten de beste zorg te geven. Maar ‘de beste zorg’ hoeft niet per sé in het ziekenhuis te worden gegeven. Ook is er niet één soort patiënt. Mensen verschillen en dus ook hoe ze waar welke zorg willen ontvangen. Een goede reden voor ICT&health om in januari 2025 een award uit te reiken voor ‘Uitmuntendheid in Patiëntgerichte Zorg’ aan de Helpdesk Digitale Zorg. De Helpdesk zet de patiënt centraal en levert zorg die aansluit bij hun behoeften en verwachtingen. En niet alleen burgers kloppen voor hulp aan bij de helpdesk. Ook zorgverleners roepen regelmatig de hulp in van de servicemedewerkers. Merlijne Sonneveld, oprichter en bestuurder van Helpdesk Digitale Zorg, vertelt over het geheim van het succes. “Als we willen dat zorg betaalbaar en toegankelijk blijft, dan is het cruciaal dat íedereen die zorg kan gebruiken. Ongeacht bijvoorbeeld achtergrond of technische vaardigheden. Door onze kennis en ervaring gebruiken jaarlijks tienduizenden mensen zelfstandig digitale zorgtoepassingen, die dat anders niet of misschien moeizaam zouden kunnen. Dit verlicht de druk op de zorg, de zorgverlener en draagt bij aan een toekomstbestendig zorgsysteem.”
Duurzaamheid integreren in zorgprocessen draagt bij aan het toekomstbestendig maken van de zorg. Uiteindelijk viel in deze categorie de keuze op AxionContinu, dat zich al jaren inzet voor duurzaamheid. In eerste instantie vooral door zo duurzaam mogelijk te bouwen en te renoveren. Tegenwoordig ook door te proberen om zo min mogelijk vierkante meters te bouwen. Vier jaar geleden al maakte AxionContinu de strategische keuze om intensiever samen te gaan werken met woningcorporaties en gemeenten, om de personele en gebouwcapaciteit zo efficiënt mogelijk te benutten. Dat werpt zijn vruchten af: de CO2-uitstoot van de organisatie daalt al jaren. Duurzame zorginnovatie, zo stelt Douwe-Jan Bakker, directeur Vastgoed/ Strategisch adviseur RvB van AxionContinu, gaat niet over milieu maar over de holistische benadering van zorg en sociale innovatie. "Bouwen en mobiliteit bepalen samen meer dan 90 procent van onze CO2-footprint. Daarom kiezen we ervoor om anders te denken én te doen. We vernieuwen zorgcapaciteit duurzaam en breiden uit met veilige zorg op maat thuis, binnen een gezonde community-setting. Zo versterken we sociale integratie én verkleinen we onze ecologische impact. Onze holistische benadering heeft op deze manier direct gevolgen voor duurzaamheid."